Friday 9 September 2016

Ayat-ayat dengan perkataan awalan meN-

1. Teman lelaki saya menemani saya untuk melawat doktor apabila saya sakit.

2. Saya suka mendengar muzik pop yang bernyanyi oleh penyanyi kegemaran saya - Adele.

3. Adik perempuan saya sedang menunggu untuk membawa dia ke padang permainan.

4. Alice menjadi sahabat saya kerana kami kedua-dua berkongsi hobi sama - bermain gitar.

5. Budak lelaki itu suka mengusik budak perempuan lain untuk mendapati perhatian mereka.

6. Ali adalah melatar di dalam pesahabatan kami kerana dia selalu pertama untuk menghubungi saya.

7. Jangan melampau dengan ucapan awak, jika tidak orang lain akan sakit hati.

8. Ibu saya membantu saya dengan sabar dalam kerja sekolah saya apabila saya tidak faham itu.

9. Guru saya segera menghubungi Universiti Nasional Hospital apabila Joseph tidak
memberikan sebarang gerak balas selepas dia rebah.

10. Pasukan perubatan melakukan pemeriksaan dan mendapati Joseph ada demam panas.

11. Anak murid itu mengalami kematian mengejut selama waktu perperiksaan kerana dia tidak cukup tidur dan makan.

2 comments:

  1. 2. Bernyanyi > dinyanyi
    3. Membawa dia > dibawa
    4. Kedua-dua > berdua
    5. Mendapati > mendapatkan

    ReplyDelete
  2. 6a. Ali melatar kerana ternampak seekor ular di dalam bilik.

    6b. Dia menghubungi saya dengan pesanan SMS pada hari Rabu.

    7....(cakap) melampau dalam ucapan awak....

    8. ....itu > soalan yang susah.

    11. ...selama waktu > sewaktu

    Terima kasih

    ReplyDelete