Tuesday 6 September 2016

Ayat-ayat dengan Peribahasa Melayu

1. Kakak saya dan teman lelaki dia dikongsi cinta kilat sejak lima tahun lalu, dan mereka masih bersama-sama.

2. Bapa dia pagar makan padi apabila bapanya berkenalan rapat dengan wanita lain daripada ibunya.

3. Tuan itu adalah hati busuk kerana dia membunuh lelaki yang mencuri isterinya.

4. Sebab Ali merebak buah mulut mengenai saya, saya berpatah arang, berkerat rotan dengan dia.

5. Sebab Ibu saudara saya melarikan diri dengan teman lelaki dia tanpa perkataan, dia menconteng arang di muka.

6. Guru saya ada murah hati kerana dia selalu menyediakan banyak makanan yang lazat untuk saya dan kawan-kawan saya apabila kami pergi ke rumahnya.

7. Kasanova itu menggodah banyak janda dengan dia kemunculan yang segak dan akhirnya bertanya mereka untuk meminjamkan dia wang.

8. Saya suka bersidai dengan kawan baik saya di taman di bawah blok saya.

9. Daneesh suka melaram supaya lebih orang perempuan akan hendak mengetahui dia.

3 comments:

  1. 1. ...berkongsi

    2. Bapanya....delete the last 2 words.

    3. ...mencuri > menipu

    5. ...perkataan > apa-apa pesanan

    6. Delete ada

    7. Menggoda...dia kemunculan > penampilan
    Delete bertanya & untuk

    ReplyDelete
  2. 9. Replace orang with banyak
    Change akan hendak to ingin

    Terima kasih

    ReplyDelete
  3. 9. Replace orang with banyak
    Change akan hendak to ingin

    Terima kasih

    ReplyDelete